Groeien dankzij een betere klantenservice

"Als u nu geen actie onderneemt om het uw klanten gemakkelijker te maken, zullen ze op zoek gaan naar een concurrent die hen wel een betere service biedt."

Op de doordenkdag van Ex Arte op 27 oktober kwam Jay Ramsanjhal, oprichtend voorzitter van DynamicsHUB, spreken over digitale transformatie. In niet mis te verstane bewoordingen maakte Ramsanjhal duidelijk dat de digitale transformatie niet langer optioneel is. Een boude uitspraak, maar ook wij merken dat een gedigitaliseerde klantenservice wel degelijk de kortste weg is naar groei.

Digitale transformatie begint bij de verkoop

Bedrijven die willen transformeren, beginnen volgens Jay best bij de afdeling verkoop. Hij voorspelt dat tegen 2020 het merendeel van de verkoop volledig digitaal zal verlopen. De consument heeft alle informatie in handen. Klanten kiezen zelf waar, wanneer en hoe ze op hun wenken bediend willen worden. Bedrijven die zich hier niet op voorbereiden, zullen hun salescijfers zo’n 47% zien dalen. Helaas zijn de meeste bedrijven niet klaar voor deze grote stap. CEO’s nemen volgens hem nog te weinig de leiding in handen in digitale transformatieprocessen.

“CEO’s moeten de digitale transformatie in de eerste plaats gebruiken ten dienste van hun klanten”, zegt Jay, “Door de technologie slim in te zetten, verhoogt u de loyaliteit en verbetert uw dienstenaanbod.” Digitale transformatie is voor hem een eerste stap naar meer tevreden klanten.

Technologie is in de digitale transformatie een middel en geen doel op zich. Het gaat voor Ramsanjhal in de eerste plaats om een mentaliteitsverandering, die vanuit het management aangestuurd moet worden.

Jay Ramsanjhal op de Ex Arte klantendag

Goede resultaten

An Vander Aa, de CEO van Ex Arte, vertelt hoe Ex Arte u graag wil helpen deze transformatie te maken en uw concurrenten voor te blijven: “Naast kwaliteitsvolle producten willen we vooral de beste service leveren. Digitalisering is de snelste weg naar meer customer intimacy. Onze klanten kunnen meegenieten van onze ervaring. Wij bewijzen hen graag hoe ze meer kunnen verkopen dankzij een betere digitale ondersteuning. We leveren daarbij zelf het bewijs dat digitalisering niet betekent dat mensen vervangen worden door computers. Integendeel: digitaliseren is dé weg naar groei voor uw bedrijf.”

Het harde resultaat voor Ex Arte zelf? Op een half jaar tijd werd het team verdubbeld en nam Ex Arte elf nieuwe mensen in dienst om de klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. “We geven hiermee het goede voorbeeld en leggen de lat meteen hoog genoeg. Onze klanten kunnen erop vertrouwen dat we hen nog beter en meer willen adviseren en ondersteunen bij hun transformatieproces”, aldus An.

Deel op Twitter Deel op LinkedIN