Vier tips om te digitaliseren op het tempo van uw bedrijf

Hoe verloopt dat nu eigenlijk, zo’n digitale transformatie van een bedrijf? Op onze doordenkdag van 27 oktober jongstleden vertelden vier panelleden hoe dat binnen hun bedrijf in zijn werk ging. Onze ervaringsdeskundigen geven graag hun persoonlijk advies om uw transformatieproject zo goed mogelijk te laten verlopen.

1. Begin met duidelijke voordelen

Christine Naessens is verantwoordelijk voor de digitalisering bij NMBS Logistics. Zij is bewust begonnen bij de administratie om meteen enkele grote voordelen bloot te leggen.

“Medewerkers merkten meteen hoe de digitalisering hen het leven makkelijker zou maken. Al heel snel was er een concreet voordeel: ze moesten niet meer sleuren met boeken en zware mappen. Alle informatie die ze nodig hebben, staat namelijk op hun tablet. Bovendien werd de administratie ook een stuk lichter en gebruikte iedereen meteen dezelfde terminologie. Door vroeg in het proces enkele zware taken letterlijk en figuurlijk te verlichten, krijg je snel iedereen mee. Mensen moeten zo snel mogelijk de directe voordelen inzien van een digitaliseringproject.”

2. Focus eerst op de interne klanten

Willem Decramer, COO bij Dewulf Group, raadt aan om eerst te focussen op uw ‘interne klanten’.

“Beschouw uw medewerkers als interne klanten en bedenk hoe een digitaliseringsproces hen het leven aangenamer kan maken. Zelfs in een conservatieve sector vindt men gedreven innovators tussen de medewerkers. Ga op zoek naar iemand met een passie voor het project en geef die een duidelijke voortrekkersrol. Moedig hen op de juiste manier aan door hen te belonen en inspraak te geven, zoals u dat met belangrijke klanten zou doen.”

“Beschouw uw medewerkers als interne klanten en bedenk hoe een digitaliseringsproces hen het leven aangenamer kan maken.”

3. Betrek de juiste mensen op het juiste moment

Sander Mertens is IT-coördinator bij 8 Lakes Group en zag vooral een uitdaging in het change management dat bij een transformatieproject hoort.

“Niemand kan zo’n project alleen trekken. Stel daarom een team samen en vraag input, zowel intern als extern. Wilt u het aankoopproces vergemakkelijken voor de klant? Vraag dan wat die nodig heeft, in plaats van een wilde gok te wagen. Wilt u de administratielast verlagen? Ga dan op zoek naar teamleden die hier dagelijks ervaring mee hebben. Inzicht in uw bedrijf is het allerbelangrijkste. Geef mensen inspraak en ze zullen geëngageerd meewerken aan uw project.”

4. Kijk niet te veel naar de ROI

Jonathan Ampe, general manager bij de firma Haelvoet NV, gelooft heel hard in digitale transformatie en alle bijkomende voordelen ervan.

“Wij zijn gestart met het documenteren en digitaliseren van alles wat we al hadden. Daarna kwamen er ook specifieke contentcreatie voor sales en een prima CRM-systeem bij. We gebruiken onze website nu voornamelijk als salestool. Dat levert wel degelijk veel op, maar we hebben bewust geen harde cijfers omtrent de ROI vastgelegd. Gaandeweg krijgen we wel zicht op de extra voordelen en dat zijn er meer dan we hadden ingeschat. Door op voorhand te veel cijfers uit te zetten, wordt de digitale transformatie herleid tot een IT-project en gaat men de extra uitlopers helaas negeren.”

Haelvoet NV - Ex Arte klantendag

Deel op Twitter Deel op LinkedIN